Khamis, 20 Mei 2021

BBM3410-2021-MINGGU 8-STRATEGI KOMUNIKASI

 Rujukan :

Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan Aplikasi. Penerbit UMT, Kuala Nerus


STRATEGI KOMUNIKASI (PETA MINDA)


STRATEGI KOMUNIKASI

 

 

 

Komunikasi dilakukan dalam bentuk kumpulan kecil dan kumpulan besar.

 

 

 

 

 

 

Zerfass et al. (2018)

Winker & Etter (2018)

Nothhaft et al. (2018)

 

 

 

 

Strategi komunikasi perlu dilakukan dalam apa jua keadaan.

Strategi komunikasi sebagai satu idea penyampaian yang berkesan dan boleh diterima dalam pelbagai situasi dan keadaan.

Strategi komunikasi sebagai refleksi elusive yang mengandungi konsep yang mudah difahami.

 

 

 

 

- Memberi peluang kepada semua yang terlibat dalam komunikasi berpuas hati kerana mesej dapat difahami dengan baik.

- Komunikasi yang dikaji :

komunikasi pengiklanan

Komunikasi korporat

Komunikasi organisasi

Perhubungan awam

- Kajian Volk et al. (2018), O’Conner et al. (2018) bertumpu kepada srategi komunikasi dalam pembentukan sahsiah diri seseorang yang ingin menyampaikan mesej.

 

 

 

 

- Hal ini menggambarkan strategi komunikasi dianggap sebagai satu perkara yang penting dalam kehidupan masyarakat.

- Setiap komunikasi mempunyai elemen yang membantu proses komunikasi dalam menyampaikan mesej sama ada dalam bentuk penceritaan penulisan atau teks.

- Nothhaft et al. (2018) menekankan kepentingan strategi komunikasi dalam menyebarkan budaya dalam kalangan masyarakat kelompok yang mempunyai perbincangan yang sama.


Secara keseluruhannya, strategi bahasa ini merupakan sebuah pendekatan yang digunakan dalam komunikasi untuk menyampaikan mesej yang baik dan dapat difahami antara satu sama lain.


Kehadiran :






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

  PAUTAN SETIAP TAJUK TUGASAN Setiap tugasan dari minggu 1 hingga minggu 14  BBM3410 disertakan pautan seperti di bawah : 1.  BIODATA DIRI 2...